poniedziałek, 30 maja 2011

Making off clipu "Meneíto Magistral (Bacalao al Pil-Pil)"



­W lutym podjąłem się pracy nad animaowanym klipem "Meneíto Magistral (Bacalao al Pil-Pil)" dla baskijskiego dj Makala (http://www.myspace.com/djmakala) związanego z wytwórnią Lovemonk (http://www.lovemonk.net/). Sprawa była pilna, a termin dość napięty.
Klip miał być skończony do końca lutego. Dla mnie oznaczało to tak na prawdę prace głownie w weekendy i niektóre wolne wieczory - zachodzące na noce.
Z uwagii te ograniczenia wszyscy zgodnie z Mikelem Makala i producentem muzycznym wytwórni Lovemonk - Borja, ustaliliśmy mocną umowaność animacji i skupienie się bardziej na jej ilustracyjnym aspekcie. Pierwsze stille - klatki animacji, zostały przyjęte bardzo entuzjastycznie. Było to kilka postaci, wskazujących kierunek w jakim zamierzam podążać. Po akceptacji designu i wstępnym projekcie niektórych postaci wziąłem się za "story" - czyli sposób narracji piosenki Bacalao al Pil-Pil.


Analiza konstrukcji muzycznej

Utwór jest dość złożony jeśli chodzi o strukturę horyzontalną i wertykalną. Nie ukrywam, że w głębszym zrozumieniu piosenki pomogła mi zarówno znajomość hiszpańskiego jak i moje wcześniejsze doświadczenia muzyczne - jako muzyka grającego muzykę latyno-amerykańską, głownie kubańską.


Ten w środku to ja :-)

W płaszczyźnie poziomej utwór zaczyna się klasycznie od intro - po polsku zwanego przyśpiewką, po którym następuje szereg powtarzających się motywów refrenów i zwrotek. Schemat wraz z czasami "in", "out" wyglądał mniej więcej tak:


Schemat utworu "Bacalao al Pil-Pil"

1. intro 00:00 - 00:15
2. montuno 00:15 - 00:24
3. coro (Pil-Pil) 00:24 - 00:40
4. marcha (estrofa) 00:40 - 00:57
5. coro (Pil-Pil) 00:57 - 01:11
6. marcha (estrofa) 01:11 - 01:28
7. coro (Pil-Pil) + menejito 01:28 - 01:43
8. montuno + trompeta 01:43 - 01:59
9. solo piano 01:59 - 02:14
10. solo piano + coro (Pil-Pil) 02:14 - 02:31
11. timbal solo 02:31 - 02:47
12. montuno 02:47 - 03:02
13. trompeta 03:03 - 03:18
14. coro (Pil-Pil) 03:18 - 03:34
15. trompeta 03:34 - 03:52
16. trompeta + coro (Pil-Pil) 03:51 - 04:05

Dla wyjaśnienia:
Montuno - to specyficzna fraza grana przez instrumenty perkusyjne:
conga, timbalesy, campany wraz z odpowiednio akompaniującym pianinem
Coro - czyli chór - to moment w utworze kiedy chórki zaczynają powielać
frazę zainicjowaną przez głównego wokalistę, tu "Bacalao al Pil-Pil" -
czyli po naszemu refren.
Marcha - to zwrotka - poziom energetyczny utworu nieco opada, a
instrumety perkuzyjne nie grają tak gęsto jak w podczas montuno.
Solo - to po prostu solo danego instrumetu.

W płaszczyżnie pionowej utwór ma 2 sensy. Po pierwsze jest to piosenka
o typowym dla basków daniu "casuela" (zapiekance) z ryby Bacalao. W
tym pierwszym znaczeniu mowa jest o łowieniu ryb, apetycie na nie czyli z grubsza warstwie kulinarnej. W drugim znaczeniu łowienie ryby jest metaforą flirtowania i podrywania dziewczyn, a konsumpcja w sferze kulinarnej zyskuje podtekst typowo seksualny. W kulturze latynoamerykańskiej to dość częste przenośnie.

W międzyczasie okazało się, że wersja emisyjna, bo klip będzie transmitowany w hiszpańskiej telewizji, została nieco skrócona. Z orginalnego soundtracku wypadło solo pianina.


Story - o czym ten klip jest

Nastepnie zabrałem się za szkicowanie kolejnych ujęć, pasujących odpowiednio do poszczegołnych części piosenki. Rysunki były bardzo schematyczne, narysowane "na kolanie" bez dbałości o szczegóły. Zależało mi na czasie, chciałem żeby producnet zaakceptował mój scenariusz i sposób w jaki zamierzam opowiedzieć historię. Szkice złożyłem w Premierze, w coś co można nazwać animatikiem - czyli wstępną animacją. Tak na prawdę był to bardziej motionboard czyli pokazujące się po sobie szkice dopasowane do muzyki. Tak wstępny teledysk wysłałem do Makali i Borja. Moja interpretacja utworu okazał się bardzo trafiona i bardzo przypadła im do gustu.


Kadry storyboardu bez dbałości o szczegóły

W pierwszym ujęciu widzimy dja (dj Makala), który puszcza muzykę na
imprezie ale w pewnym momencie robi się senny i głodny. Gramofon zaczyna mu się kojarzyć z talerzem i leżąca na nim rybą itp. Dj zasypia, a akcja teledysku dzieje od tej pory w śnie bohatera. Widzimy imprezową łódź podwodną w kształcie ryby, którą napędza muzyka Makali.
Rozśpiewane w głębinach morskich ryby tańczą i śpiewają. Wtem na parkiecie pojawia się piękna diwa - ryba Bacalao. Sexbomba paląca paierosa, vamp - przy którym faceci mdleją. Wprowadza w osłupienie konika morskiego (tu alterego Dj). Tworzy się między nimi magiczna więź. Konik porywa rybę do tańca przy akompaniamencie muzyków, chórków i tancerzy. W piosence co pewien czas pojawiają się przestrogi w stylu "uważaj kobieto!", "bądź ostrożna" do czego nawiązują dryfujące w wodzie miny. Akcja podwodnego flirtu zmienia się stopniowo w konsumpcję. Tańczące rybki zamieniają się w utrzymane w meksykańskiej stylistyce kościotrupy, a dryfująca casuela (zapiekanka) zostaje schrupana. Jest to oczywistym nawiązaniem do tańczącej pary i dalszego rozwoju ich znajomości.


Motionboard ułozony w stykówki do służy do porównywania ze sobą poszczególnych kadrów


Dj Makala zasypia nad gramofonami


W kubańskiego wokaliste wcielił się rekin


Imprezowy Ubot w kształcie ryby


Podwodna sexbomba z papierosem w płetwie


Casuela podgrzana sekcją dentą


Konik morski tańczący z rybą bacalao


Ławica zapiekankowych meduz


Ktoś to wszystko musi zorobić

Po akceptacji scenariusza wziąłem się konkretnie do roboty. Przystąpiłem do pracy nad kolejnymi ujęciami. W trakcie postępu prac stylistyka klipu zaczęła się coraz bardziej komplikować. Coraz staranniej dobierałem kolory, tekstury tła i szczegoły jak np. refrakcje wody. Już po paru dniach musiałem cofnąć się do pierszych ujęć i dorówanć ich stylistykę do pózniejszych kadrów.

Dużym wyzwaniem były dla mnie tła. Na początku miały być to umowne kształty, nic szczególnego, żeby nie odciągać uwagi widza od akcji i postaci. Z czasem praca nad tłami zaczełą mnie wciągać na długie godziny.





Kolejnym wyzwaniem była postać alter ego Dja - czyli koń morski. Na początku miał to być rekin - po hiszpańsku "el tiburon" - co oznacza również "psa na kobiety". Ale po kilku próbach, kończyłem z mało wyraźnym charakterem, przypominającym bałkańskiego wodzireja albo zimnego macho. W myśli cały czas szukałem czegoś co na gruncie animacji byłoby odpowiednikiem Clarka Gable z "Przeminęło z wiatrem".


Casting na podwodnego przystojniaka

I tak o 2 w nocy, próbując tchnąć romantyzm w kolejnego rybiego łamacza serc, przez przypadek stworzyłem postać konika morskiego, z namiętnymi ustami i szpiczastym wąsem. Irokez dodał mu electro modnego szyku, a korona splendoru księcia. Czułem, że to był strzał w dziesiątkę! Miałem co prawda obawy, że ktoś może nie odczytać sensu w ponadgatunkowym romansie ale Makala uznał ten pomysł za "muy loco" (bardzo szalony) i zyskałem pełną aprobatę!


Morski odpowiednik Clarka Gable


Workflow - czyli jak i przy użyciu jakich narzędzi to wszystko powstało

I) Faza przedprodukcyjna -

A) Analiza utwóru, z jakich się składa części itp.
B) Anazliza tekstu piosenki
C) Story - czyli mój pomysł, interpretacja na przedstawienie tego utworu. Zadbanie o spójność, wywalenie nic nie wnoszących kadrów itp.
D) Ogólne (niedbałe) szkice głównych ujęć
E) Motion board / animatik - czyli dopasowanie szkiców do muzyki w programie montazowym Adobe Premier
F) Stille - czyli kilka wstępnych kadrów animacji - pokazujących w jakim stylu, kolorze itp. będzie ten film.

II) Faza produkcyjna -

A) Tworzenie postaci i wstępnych teł (dekoracji) w programie Illustrator
B) Przygotowanie postacji i obiektów do animacji, podzielenie na warstwy itp. w programie Illustrator
C) Przeniesienie postaci, obiektów, teł do programu do animacji - After Effects. Odpowiednie ułożenie warstw, dopasowanie elementów. "Setupowanie" postaci - czyli przygotowanie ich do animacji.
D) Praca nad tłami. Import surowych kształtów z ilustratora i podkolorowywanie ich i teksturowanie w After Effects.
E) Pierwsze korekcja kolorystyczna na etapie illustratora i After Effecta (bez użycia pluginów), po zestawieniu ze sobą ujęć w stykówce

III) Faza postprodukcyjna -

A) Animacja postacji - rysowanie w programie Illustratr głownych faz ruchu, klatek kluczowych, sekwencji ruchu i ust. Animacja w After Effects wcześniej żłożonych postaci
B) Symultaniczny montaż skończonych ujęć. Synchronizacja z dźwiekiem
C) Dodawanie: rozmycia ruchu (motion blur), cieni, refrakcji wody, blików, particli, bombelków itp.
D) Łączenie ujęć, przejść między nimi

IV) Faza finishingu -

A) Druga kolorkorekcja przy uzyciu pluginu Magic Bullet Colorista
B) Uplastycznienie obrazka, przez dodawanie, cieniowań, winiet, efektów jak glow, czy ziarno. Przy użyciu pluginu Magic Bullet Lux


Klatki kluczowe tańczącego suma


Fazy ruchu bacalao

W projekcie nie użyłem ani razu Photoshopa, w jednym ujęciu wsparłem się programem Digital Fusion - w After Effects zajęłoby to znacznie więcej czasu.


I na koniec

Do niewątpliwych sukcesów można zaliczyć brak jakichkolwiek poprawek
ze strony klienta. Tego typu sytuacje są żadkością w moim zawodzie i dają olbrzymią satysfakcję.
Nie zdradzę wysokości budżetu ale był bardzo niski - normalnie nie zgodziłbym się na pracę za takie wynagrodzenie ale temat, muzyka i możliwość stworzenia czegoś w moim stylu było wystarczającą gratyfikacją.



Teledysk można zobaczyć tu:



Special Thanks


Chciałbym również podziękować kilu osobom: po pierwsze mojej dziewczynie Klaudii, za cierpliwość i wsparcie, Adamowi Fabiańskiemu (Dj Kuki Monstah), który poznał mnie z Dj Makala podczas wspólnej imprezy z cyklu Soul Confectionery, mojemu serdecznemu przyjacielowi Arkowi Stefaniakowi za krytyczne uwagii oraz Dj Makala i jego producentowi z Lovemonk Borja za wolną rękę i zaufanie.

Aqualoopa

Brak komentarzy: